طبق ارزیابی های صورت گرفته توسط مرکز نوآوری بتن در نروژ، هفت طرح به عنوان ایده های برتر در سال 2020 شناسایی شد:

1- بتن خود ترمیم شونده با باکتری

در این فناوری از نوعی باکتری استفاده می شود که پس از ایجاد ترک در بتن، بلافاصله با رطوبت هوا وارد واکنش شده مشتقات کلسیم تولید کرده و از طریق پرکردن فضای خالی ترک موجب ترمیم ترک می شود.

2- عمل آوری با دی اکسید کربن CO2

در این فناوری، گاز الاینده دی اکسید کربن از کارخانجات سیمان جمع آوری شده و در کارخانجات بتن در داخل بچینگ های تولید بتن و  یا اتاق عمل آوری قطعات بتنی تزریق می شود. بر اثر واکنش CO2 با ذرات سیمان موجود دربتن، مقاومت بتن افزایش یافته و مصرف سیمان کاهش می یابد.

 

3- بتن خود تمیز شونده

بتن خود تمیزشونده حاوی پوشش های نانوساختار فتوکاتالیستی است. بهترین عامل فتوکاتالیک به کار رفته در بتن نانوذرات دی اکسید تیتانیوم می باشد.  دى اکسیدتیتانیوم از طریق واکنش هاى فوتوکاتالیستى قوى قادر به شکستن و تجزیه آلایند ه هاى آلى، ترکیبات آلى فرار و غشاى باکترى ها است. این نوع بتن برای نمای ساختمان ها مناسب است.

4- بتن نفوذپذیر

این نوع بتن، که گاهی تحت عنوان بتن تشنه نیز شناخته می شود، در کف سازی خیابان ها استفاده شده و طرحی برای انتقال آب های بارندگی به سفره های آب زیرزمینی می باشد. در طرح اختلاط بتن نفوذپذیر یا بتن تشنه، ریزدانه های بین 0 تا 2 میلی متر حذف شده و خمیر سیمان و آب با درشت دانه ها ترکیب می شود.

۵- بتن انعطاف پذیر

بتن انعطاف پذیر نوعی بتن مسلح است که از بتن عادی ۴۰ درصد سبک تر و در برابر ترک خوردن ۵۰۰ بار مقاوم تر است. عملکرد این بتن جدید به دلیل وجود الياف نازکی است که ۲ درصد حجم ملات بتن را تشکیل می دهد. بتن انعطاف پذیر از موادی ساخته شده که برای ایجاد حداکثر انعطاف پذیری طراحی شده است.

۶- بتن سبز حاوی پسماندهای شهری و صنعتی

بتن سبز به عنوان یکی از تکنولوژی های دوستدار محیط زیست، مشابه بتن معمولی می باشد با این تفاوت که بخشی از سیمان یا سنگدانه های آن با انواع پسماندهای صنعتی، سرباره های کوره های ذوب، نخاله های ساختمانی و باطله های معدنی جایگزین شده است.

۷- بتن حاوی گرافن

بتن حاوی گرافن به لحاظ داشتن مقاومت بسیار زیاد در برابر امواج ضربه و حرارت های شدید برای ساختمان های نظامی و دارای تجهیزات هسته ای گسترش یافته است. در این نوع بتن برای تامین مقاومت های بالا نیاز به مصرف زیاد سیمان نمی باشد. چون استفاده از گرافن، بخش زیادی از مقاومت مورد نیاز را تامین می کند.

 

 

تماس با ما

دفتر مرکزی

کرج ، مهرویلا
خیابان درختی پلاک 181
ساختمان آپتوس ایران واحد 3 و 4
تلفن فروش: 33506900-026

026-34990420

09124010567 مهندس چابک

 

کارخانه

کرج مهرشهر ، بلوار ارم ،
خیابان دوم شرقی (شریعتی)
مجتمع صنعتی آپتوس ایران
تلفن فروش: 33100-026

دفتر مهرشهر

کرج، مهرشهر، بلوار ارم نبش خیابان 113

تلفن فروش: 34990415-026

09121574364 مهندس اسکندری