سیمانLC3  مخفف  (Lime Calcined Clay Cement) و نسل جدید سیمان است که در آن بخشی از کلینکر با خاک رس پخته شده جایگزین می شود. این سیمان از ترکیب ۵۰ درصد کلینکر، ۳۰ درصد خاک رس پخته شده همراه کلینکر ، ۱۵ درصد سنگ آهک و ۵ درصد سنگ گچ تولید شده است. از آنجا که ۳۰ درصد مواد تشکیل دهنده این سیمان از خاک رس و ۱۵ درصد سنگ آهک می باشد، وجود معادن غنی و ارزان قیمت این مواد، قیمت تمام شده سیمان را به شدت کاهش می دهد و علیرغم اینکه خاک رس بایستی در دمای بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ درجه پخته شود، باز هم قیمت تمام شده سیمان LC3 نسبت به سیمان های تیپ 1و2 حدود ۲۵ درصد کاهش می یابد.

این سیمان با رویکرد توسعه پایدار و توجه به مسائل زیست محیطی کاهش ۴۰ درصدی گاز دی اکسید کربن در صنعت سیمان را به همراه دارد و می تواند کلینکر مصرفی در تولید سیمان را نیز تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد و منجر به ایجاد ارزش افزوده بالایی برای شرکت های تولید کننده سیمان شود. نکته قابل توجه اینکه، دوام محصولات بتنی تولید شده با استفاده از این سیمان در مقایسه با سیمان پرتلند معمولی بسیار بالاتر می باشد و استفاده از این سیمان جدید می تواند عمر سازه های بتنی را تا حدود زیادی افزایش دهد.

محققین موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان کشور سوئیس طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ مطالعات اولیه در این زمینه را انجام دادند. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ فاز عملیاتی آن در کشورهای سوییس، هند و کوبا اجرا شد و از سال ۲۰۱۷ توسط ۲۵ کارخانه بطور رسمی تولید و به بازار عرضه شد و در حال حاضر حدود ۴۰ کارخانه در دنیا به تولید این سیمان اقدام کرده اند.

مزایای مهم سیمان نسل جدید  LC3  شامل موارد ذیل می شود:

  1. کاهش انرژی مصرفی از حدود ۳۰۲ مگاژول بر کیلوگرم  برای تولید هر تن کلینکر به حدود ۲۶ مگاژول بر کیلوگرم.
  2. کاهش ۲۵ درصدی قیمت تمام شده سیمان به دلیل کاهش مصرف انرژی حرارتی و الکتریکی.
  3. کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید CO2 در مقایسه با سیمان معمولی.
  4. مقاومت شیمیایی بیشتر ملات و بتن تولید شده از سیمان LC3 دارای در برابر حملات یون های مضر به خصوص یون های سولفات و کلر.
  5. جلوگیری از بروز واکنش های قلیایی - سیلیسی و سرطان بتن با استفاده از ملات و بتن تولید شده از سیمان LC3.
  6. عملکرد مطلوبتر محصولات سیمان تولید شده از LC3 در برابر کربناسیون و عوامل محیطی نسبت به سیمان.
  7. کلسیناسیون خاک رس در دمای ۷۰۰ تا ۸۵۰ درجه سانتیگراد انجام می شود و ضمن کاهش مصرف انرژی منجر به افزایش طول عمر نسوز کوره و کاهش هزینه های تعمیرات نیز می گردد.

 

 

 

تماس با ما

دفتر مرکزی

کرج ، مهرویلا
خیابان درختی پلاک 181
ساختمان آپتوس ایران واحد 3 و 4
تلفن فروش: 33506900-026

026-34990420

09124010567 مهندس چابک

 

کارخانه

کرج مهرشهر ، بلوار ارم ،
خیابان دوم شرقی (شریعتی)
مجتمع صنعتی آپتوس ایران
تلفن فروش: 33100-026

دفتر مهرشهر

کرج، مهرشهر، بلوار ارم نبش خیابان 113

تلفن فروش: 34990415-026

09121574364 مهندس اسکندری