نقش انتخاب مصالح در  طراحی ساختمان های سبز مسکونی

 

مقدمه

برای طراحی و اجرای ساختمانهای سبز روش ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از این ابزارها  انتخاب مصالح دوستدار محیط زیست می­ باشد. با اصلاحات ساده در مصالح ساختمانی می توان میزان مصرف انرژی در تمام مراحل ساخت و ساز را کاهش داد تا الزامات ساختمان سبز برآورده شود. در ادامه این مقاله با نقش انتخاب مصالح در طراحی ساختمان سبز آشنا می شویم.

 عوامل موثر در طراحی ساختمان سبز

در طراحی ساختمان سبز عوامل مختلقی از قبیل مصالح، انرژی، هزینه  و ... دخیل هستند. آنچه که در طراحی ساختمان سبز در الویت قرار دارد؛ شناسایی عوامل موثر بر مصرف بهینه انرژی در این ساختمانهاست.  ساختمان های مسکونی به دلیل نوع کاربری سهم زیادی از مصرف انرژی را در جهان به خود اختصاص داده اند.  با توجه به ماهیت این ساختمان ها و میزان اتلاف انرژی در آنها، امکان صرفه جویی انرژی در بخش ساختمان­های مسکونی بیش از ساختمان های دیگر است. چون کاهش مصرف انرژی در ساختمانهای مسکونی نسبت به سایر ساختمانها  پیچیدگی  و هزینه کمتری دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر کاهش مصرف انرژی یکی از الزامات مهم در طراحی ساختمان سبز می باشد؛ از بین استراتژی های مختلف طراحی ساختمان سبز در راستای کاهش مصرف انرژی، انتخاب مصالح مورد تاکید قرار گرفته است.

 نقش انتخاب مصالح در طراحی ساختمان سبز

مصالح از بخشهای مهم ساختمان است که می توان با اصلاحات ساده، خاصیت کاهش مصرف انرژی در آنها را بوجود آورد. طراحی صحیح و کم انرژی این جنبه از انتخاب مصالح را در راستای کاهش مصرف انرژی در نظر می گیرد. برای اطمینان از اینکه یک پروژه در حالت پایدار تحویل داده شود، بایستی در مرحله ساخت، توجه کافی به استراتژی های طراحی و فرصت های ساخت شود. برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی ها و  فن آوری های سبز در مرحله ساخت و ساز، می توان طیف وسیعی از استراتژی ها و  فن آوری های سبز را در جهت دستیابی به اهداف ساختمان سبز به کار گرفت.

از بین استراتژی های مختلف، انتخاب مصالح ساختمانی نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی در طی فرایند ساخت و ساز دارد. چون انتخاب و به کارگیری مصالح ساختمانی که در فرایندهای استخراج از معدن، فرآوری، ساخت و حمل آنها  انرژی کمتری مصرف شده باشد؛ به کاهش مصرف انرژی کمک می کنند. به همین دلیل، استفاده از مصالح دوستدار محیط زیست نقش قابل توجهی در طراحی موفق ساختمان سبز دارد. عمده ترین مصالح ساختمانی دوستدار محیط زیست که در طراحی ساختمان سبز استفاده می شوند، عبارتند از: بتن سبز، پنل های خودتمیزشونده، شیشه های هوشمند، نانوعایق ها و ...

در طی سال های اخیر از نانومواد مختلف به منظور افزایش استحکام، دوام و عملکرد مصالح ساختمانی در ساختمان سبز استفاده شده و موجب کاهش مصرف انرژی تا حد قابل توجهی شده اند. مطالعات شبیه سازی آماری نشان می دهد که با افزایش کاربرد نانومواد به اندازه یک واحد، مصرف انرژی به میزان 0.5 واحد کاهش می یابد.

برای طراحی موفق ساختمان های مسکونی سبز باید در انتخاب و کاربرد مصالح ساختمانی، موارد ذیل را در نظر داشت:

- کاهش حجم مصرف مصالح

- استفاده از مصالح کارآمد و پایدار

- بازیافت و استفاده مجدد مصالح

-استفاده از مصالح بومی و طبیعی

 -استفاده از مواد غیر سمی

- حذف مصالحی که برای سلامتی محیط زیست مضر هستند

تماس با ما

دفتر مرکزی

کرج ، مهرویلا
خیابان درختی پلاک 181
ساختمان آپتوس ایران واحد 3 و 4
تلفن فروش: 33506900-026

026-34990420

09124010567 مهندس چابک

 

کارخانه

کرج مهرشهر ، بلوار ارم ،
خیابان دوم شرقی (شریعتی)
مجتمع صنعتی آپتوس ایران
تلفن فروش: 33100-026

دفتر مهرشهر

کرج، مهرشهر، بلوار ارم نبش خیابان 113

تلفن فروش: 34990415-026

09121574364 مهندس اسکندری