ساختمان سبز

  • مقدمه

در طی دو دهه اخیر، با مطرح شدن مسایل زیست محیطی، محصولات و فناوری های دوستدار محیط زیست در حوزه ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار شده اند. این رویکرد موجب گسترش نسل جدیدی از ساختمان ها تحت عنوان ساختمان سبز شده است. در این مقاله با الزامات ساختمان سبز بیشتر آشنا می شویم.

  • الزامات ساختمان سبز

ساختمان سبز بعنوان یک ساختمان دوستدار محیط زیست شناخته می شود که در تمام مراحل چرخه عمر آن از قبیل ایجاد بنا، طراحی، ساخت،  اجرا، نگهداری و حتی تخریب، کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود. بر طبق چشم انداز ارائه شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست جهانی  (Environmental Protection Agency: EPA)،  مهم ترین ویژگی ساختمان سبز، کاهش مصرف انرژی در فرایندهای ساخت و استفاده از آن می باشد؛ چون هرچه بازدهی انرژی در ساختمان بالا باشد؛ جنبه های محیط زیستی آن نیز منعکس می شود.

بر اساس این چشم انداز، ساختمان سبز باید الزامات زیر را  برآورده کند:

  1. ایجاد کمترین اختلال و بی نظمی در مناظر و شرایط محل ساخت بنا
  2. کاربرد مواد غیر سمی و مواد بازیافتی
  3. استفاده کارآمد و بازیابی آب
  4. استفاده کارآمد انرژی و تجهیزات دوستدار محیط زیست
  5. به کارگیری مصالح تجدید پذیر
  6. کیفیت هوای داخل برای سلامتی و رفاه بشر
  7. سیستم های کنترل موثر و مدیریت ساختمان

از بین موارد فوق، بازدهی انرژی مهمترین الزام است که اکثر سازمانها آن را بعنوان ستون اصلی در کنار الزامات دیگر مانند مصالح بازیافتی، آب بازیافتی و تجهیزات پایدار در نظر می گیرند.

  • ارزیابی ساختمان سبز

در حال حاضر، مسئولیت اصلی ارزیابی ساختمان سبز به عهده چند انجمن جهانی است که ستاد جهانی ساختمان سبز(World Green Building Council: WGBC) در راس تمام این انجمن ها، می باشد. این ستاد در نوامبر1999در کالیفرنیا راه اندازی شد و در سال 2002 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و دارای دو مقر در لندن و تورنتو می باشد.  اعضای این ستاد در اولین دوره، استرالیا، کانادا، ژاپن، اسپانیا، روسیه، امارات متحده عربی، انگلستان و ایالات متحده بودند که امروزه به حدود 120 کشور در سراسر جهان رسیده است.  این ستاد، سه نوع گواهی زیر را به ساختمان های سبز ارائه می دهد:

Green Star

LEED

Green Mark

طبق گزارش ستاد جهانی ساختمان سبز، تاکنون بیش از 100،000 ساختمان در سراسر جهان، توسط مشاوران ارزیابی این ستاد مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از اخذ گواهی های لازم به عنوان ساختمان سبز  ثبت شده اند.

تماس با ما

دفتر مرکزی

کرج ، مهرویلا
خیابان درختی پلاک 181
ساختمان آپتوس ایران واحد 3 و 4
تلفن فروش: 33506900-026

026-34990420

09124010567 مهندس چابک

 

کارخانه

کرج مهرشهر ، بلوار ارم ،
خیابان دوم شرقی (شریعتی)
مجتمع صنعتی آپتوس ایران
تلفن فروش: 33100-026

دفتر مهرشهر

کرج، مهرشهر، بلوار ارم نبش خیابان 113

تلفن فروش: 34990415-026

09121574364 مهندس اسکندری