روسازی با بتن غلتکی

ساخت روسازی بتن غلتکی روشی نوین در راستای توسعه و تکامل مصالحی نظیر خاک تثبیت شده با سیمان و یا اساس اصلاح شده با سیمان (Cement Base Material) می باشد که مدت های مدیدی به عنوان زیر اساس و اساس در طراحی و ساخت روسازی ها کاربرد داشته اند.

4

 بتن غلتكي يكي از انواع بتن هاي بدون اسلامپ مي باشد كه براي كاربردهايي همچون سد سازي و يا راه سازي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين بتن بدليل ساختارش ، داراي درصد بيشتري سنگدانه بوده كه اين موضوع روي خواص بتن غلتكي و به خصوص مقاومت، جمع شدگي، طاقت ، تراكم پذيري و سهولت در اجرا، بسیار تاثير گذار می باشد. استفاده از رويه هاي بتني در كشورهاي ديگر بسيار  متداول است، اما در كشور ما علي رغم وجود مصالح كافي، به دليل ارزان بودن قير، معرفي نشدن گزينه هاي مناسب جايگزين و در مواردي نبود دانش فنی- اجرايي و تجهيزات مورد نياز، اجرا و ساخت اين نوع روسازي ها متداول نشده است. با توجه به آزاد شدن حدودي قيمت حامل هاي انرژي و افزايش قيمت ناشي از حذف يارانه ها، مزيت اقتصادي اين نوع روسازی ها نسبت به روسازي هاي آسفالتي انكارناپذير است. يكي از انواع روسازي هاي بتني، رویه های بتن غلتكي (RCCP) مي باشد كه در بسياري از كشورهاي توسعه يافته بطور موفقيت آميزي اجرا گرديده است و در حال حاضر نيز تحقيقات وسيعي در اين رابطه در حال انجام است. با توجه به وضعيت توليد سيمان در كشور و شرايط اقليمي، اين نوع روسازي ها مي تواند در بسياري از راه هاي اصلي و فرعي و معابر شهري كشور مورد استفاده قرار گيرد. کیفیت بالا، صرفه اقتصادی و دوام از جمله خصوصیاتی است که توجه به این نوع روسازی را روز به روزافزایش می دهد. به همین دلیل استفاده ازمخلوط های بتنی با کیفیت بالا و سازگار با این نوع روش تولید، امری اجتناب ناپذیر می باشد5

بتن غلتکی مورد استفاده در روسازی بتنی باید دارای مشخصات زیر باشد:

1-     مقاومت فشاری: دارای مقاومت مشخصه ای مساوی 30 مگاپاسکال بر روی نمونه استوانه ای 28 روزه و مقاومت فشاری 3 روزه ای حداقل معادل 15 مگاپاسکال باشند.

2-     حداقل عیار سیمان: حداقل عیار سیمان برای این نوع روسازی 280 کیلوگرم می باشد.

3-     حداکثر قطر سنگدانه ها: حداکثر قطر سنگدانه کوچکتر از 19 میلی متر باشد و مقدار عبوری از الک 200 تا 10 درصد مجاز می باشد.

4-     اسلامپ و نسبت آب به سیمان: اسلامپ صفر و نسبت آب به سیمان کمتر از 0.4 باشد.

5-     مقاومت خمشی: به مقاومت فشاری بستگی دارد و از رابطه تجربی ft=2.4√fcبه دست می آید که حداقل 8 مگاپاسکال باشد.

دوام: درصد جذب آب کمتر از 5 درصد وزنی و نفوذپذیری آب تحت فشار کمتر از 20میلی متر باشد که با استفاده از پوزولان های طبیعی شاخص های دوام بهبود می یابد.

تماس با ما

دفتر مرکزی

کرج ، مهرویلا
خیابان درختی پلاک 181
ساختمان آپتوس ایران واحد 3 و 4
تلفن فروش: 33506900-026

026-34990420

09124010567 مهندس چابک

 

کارخانه

کرج مهرشهر ، بلوار ارم ،
خیابان دوم شرقی (شریعتی)
مجتمع صنعتی آپتوس ایران
تلفن فروش: 33100-026

دفتر مهرشهر

کرج، مهرشهر، بلوار ارم نبش خیابان 113

تلفن فروش: 34990415-026

09121574364 مهندس اسکندری